fbpx

Een open ruimte waarin jouw medewerkers weinig privacy hebben op kantoor is slecht voor hun gezondheid. Een mede werknemer die continu op je vingers kijkt kan negatieve spanningen opwekken. Dit zorgt op zijn beurt weer voor slechtere arbeidsproductiviteit. Belangrijk is daarom wanneer deze negatieve trends zich voordoen op jouw kantoor, dit aan te passen. Natuurlijk kan je ook toekomstige problemen voorkomen door tijdig aanpassingen te doen aan de werkomgeving. Zorg voor een open werkplek dat tegelijkertijd genoeg opties geeft voor privacy. Er zijn een heleboel dingen die je zelf kan aanpassen om een betere privacy te waarborgen.

5 Tips voor meer privacy op kantoor

1.     Ga met werknemers in gesprek

Je kan natuurlijk alle problemen zelf gaan inventariseren, maar waarom zou je niet gewoon medewerkers vragen waar zij denken dat verbeteringen mogelijk zijn. Het uiteindelijke doel is immers dat zij zich prettig voelen op de werkplek. Vaak weten werknemers haarfijn uit te leggen waar problemen liggen. Ga daarom met hen in gesprek en kom met z’n allen tot goede oplossingen.

2.     Zorg voor een juiste plekverdeling

Heb je verschillende afdelingen binnen jouw bedrijf? Grote kans dat de ene afdeling meer geluid produceert dan een andere afdeling. Wanneer je als voorbeeld een sales en development afdeling hebt dan levert eerstgenoemde hoogst waarschijnlijk meer geluid. Wanneer een developer bezig is met een geconcentreerde taak en zijn sales collega is continu aan het bellen kan dit irritaties opwekken. Door een logische scheiding te maken tussen bepaalde afdelingen kan je deze irritaties wegnemen.

3.     Meer groen

Deze tip ben je ongetwijfeld vaker tegengekomen in onze blogs. Dat komt omdat wij groot voorstander zijn van veel groen in kantooromgevingen! Ervaren collega’s last van gevoelens als stress en te weinig privacy op kantoor dan kan je bijvoorbeeld een groene muur van planten tussen bureau’s plaatsen. Naast dat dit voordelen biedt zoals meer privacy en minder stress zorgt dit ook voor meer zuurstof en mooiere kantooromgeving.

4.     Opgeruimde werkplekken

Niemand houdt ervan om te werken in een onoverzichtelijke werkplek. Vaak liggen deze plekken vol met papieren, mappen of andere spullen. Dit kan ervoor zorgen dat stress gevoelens naar boven komen. Een oplossing hiertegen is een clean desk policy. Opgeruimde werkplekken dragen bij aan een betere motivatie, concentratie en efficiëntie tijdens werk.

5.     Voldoende afwisseling

Werken op een vaste plek is niet meer van deze tijd. De afgelopen jaren is flexwerken steeds meer populair aan het worden. Dat is een goede ontwikkeling als je het ons vraagt. Flexwerken zorgt ervoor dat je zo nu en dan in een nieuwe omgeving terecht komt. Het veranderen van je omgeving heeft veel positieve effecten op je hersenen en zorgt voor een betere vitaliteit. Daarnaast kom je in contact met mensen die je wellicht nog niet zo vaak hebt gesproken. Daaruit kunnen nieuwe inzichten ontstaan wat goed is voor de werknemer en werkgever.

HaaeR © 2024
Haaer is ingeschreven bij de KVK te Amsterdam nr. 89563484